Патологія зору в дітей: можливості використання методик реабілітації, профілактики в процесі підготовки майбутніх фахівців здоров’я людини до здоров’язберігальної діяльності
Keywords:
патологія зору, короткозорість, діти, профілактика, реабілітація, майбутні фахівці здоров’я людини, здоров’язбережувальна діяльністьAbstract
У статті на основі аналізу літературних джерел вітчизняних і зарубіжних авторів висвітлено інформацію про причини виникнення й поширеність патології зору в дітей, можливості її профілактики та реабілітації. Підкреслено, оздоровчий вплив засобів фізичного виховання. Узагальнено методики профілактики й реабілітації дітей із вадами зору та наведено короткі анатомо-фізіологічні відомості про роботу ока. Підкреслено що формування основних зорових функцій у дітей завершуються до 9–14 років, а профілактику вроджених очних хвороб потрібно починати ще до народження дитини, зменшуючи вплив несприятливих факторів зовнішнього середовища на організм вагітної (куріння, алкоголізм). Набуті захворювання очей, порушення їхніх функцій пов’язані з процесом навчання, росту й розвитку. Розкрито зміст двох основних напрямів профілактики і лікування патології зору у дітей: створення гігієнічних умов для зорової роботи (удома, у дитячому садку, у загальноосвітніх навчальних закладах) та загальне оздоровлення організму дитини. Акцентовано увагу на створенні гігієнічних умов навчання (освітлення приміщень, обладнання шкільними меблями, раціональній організації й проведенні уроків фізичної культури, забезпеченні режиму раціонального харчування, режиму праці та відпочинку). Запропоновано рекомендації з літературних джерел щодо профілактики хвороб очей, зокрема вправи древньокитайської медицини, масаж очей, йогу для очей, промивання очей, хатха-йогу для дітей, вправи для шиї й очей, вправи з алфавітом, вправи для зміцнення м’язів ока, методику пальцевих вправ, спеціальну методику точкового масажу, аутотренінг, фітотерапію, китайську цигун-терапію, психічне розслаблення. Акцентовано увагу на необхідності використання теоретичних і практичних напрацювань із проблеми дослідження у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців здоров’я людини до здоров’язберігальної діяльності.
References
Андрощук О. Покращення рівня фізичної підготовленості та гостроти зору хлопчиків із короткозорістю в процесі занять різними формами лікувальної і фізичної культури / О. Андрощук, Т. Цюпак, Ю. Цюпак / Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. ВНУ ім. Лесі Українки. – Луцьк, 2011. – № 1 (13). – С. 56–58.
Бейтс У. Г. Улучшение зрения без очков по методу Бейтса. Руководство к быстрому улучшению зрения / У. Г. Бейтс, М. Д. Корбет. – Вильнюс : Полина, 1995. – 272 с.
Давыденко Э. В. Как улучшить зрение. Нетрадиционные методы лечение. Профилактика и лечение нарушений зрения по методу американского доктора У. Г. Гейтса. Практические советы. Упражнение / Давыденко Э. В. – Киев : Орбита, 1991. – С. 79.
Демирчоглян Г. Г. Тренируйте зрение / Демирчоглян Г. Г. – М. : Сов. спорт. – 1990. – 48 с.
Демирчоглян А. Г. Как сохранить зрение у детей / А. Г. Демирчоглян, Г. Г. Демирчоглян. – Д. : Сталкер, 1999. – 304 с.
Клюка И. В. Берегите зрение у детей / Клюка И. В. – Киев : Здоровье, 1987. – 32 с.
Кудряшова Н. И. Зрение. Сохранение, нормализация, восстановление / Кудряшова Н. И. – М. : Грэгори–Пэпдт, 1985. – 288 с.