Level of Functional Preparation of Students of I–II Courses
Keywords:
physical education, students, functional preparedness, spirometry, arterial tension, heart rate, vital lung capacity, general working capacityAbstract
The main factorofin fluence on mastering of functional abilities of students’ organisms is physical load, its effectiveness is possible only in condition of strict dosing. That is why studying of the level of functional preparedness of students which is the precondition of rationalization of physical loads is topical. Task: to analyze quantitative indices of functional preparedness of students of I–II courses; study homogeneity of sampling of students of I–II courses. Methods: analysis and generalization; pedagogical observation; methods of mathematical statistics. 318 students of the main groups of I and II courses of Danylo Halytsky iLviv National Medical University took part in the survey. It was defined that vital lung capacity stays with in the norm and vary from 2,5 lto 4 l. Average index of arterial tension among girls of I–II courses after three different loads varied from 114/67 to 117/69 mm of mercury column, and heart rate from 108 to 121 beats/min. Boys’ average indices of arterial tension was from 112/62 to 126/73 mm of mercury column, and heart rate from 111 to 131 beats/min. Students of the I course were homogeneous in three out of 14 indices of functional preparedness; in 9 indices – sampling of average homogeneity, and in 2 – heterogeneous. Girls of I course are homogeneous in 3 indices, in 10 indices – of average homogeneity and in one index – heterogeneous. Students of II course are homogeneous in 10 indices and in 4 – are of average homogeneity. Girls of II course are homogeneous in 4 indices, are of average homogeneity in 8 indices and are heterogeneous in 2 indices.
References
Булатова М. М. Здоров’я і фізична підготовленість населення України / М. М. Булатова, О. Литвин // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – К. : НУФВСУ, 2004. – № 1. –С.3–9.
Вілмор Джек Х. Фізіологія спорту / Джек Х. Вілмор, Девід Л. Костілл. – К. : Олімп. л-ра, 2003. – 633 с.
Волков В. М. Контроль і оцінка фізичної підготовленості студентської молоді : навч.-метод. посіб. / В. Волков, О. Терещенко. – К. : Нора-Друк, 2006. – 65 с.
Куц А. С. Модельные показатели физического развития и двигательной подготовленности населения центральной Украины : монография / А. С. Куц. – К. : ИСКРА, 1993. – 250 с.
Присяжнюк С. І. Фізичне виховання. Теоретичний розділ : навч. посіб. / С. І. Присяжнюк, В. П. Краснов, М. О. Третьяков, Р. Т. Раєвський. – К. : Центр навч. л-ри, 2007. – 192 с.
Фізична реабілітація, спортивна медицина : підруч. для студ. вищих мед. навч. закл. / В. В. Абрамов, В. В. Клапчук, О. Б. Неханевич [та ін.] ; за ред. Професора В. В. Абрамова та доц. О. Л. Смирнової. – Дніпропетровськ : Журфонд, 2014. – 456 с.
Хохла А. І. Зміни показників функціонального стану студентів / А. І. Хохла, М. Я. Лозюк, Е. М. Яблонська // Спортивна медицина, лікувальна фізкультура та валеологія : матеріали XV Міжнар. наук.-практ. конф. – Одеса, 2014. – С. 223–225.
Чичкан О. Функціональний стан серцево-судинної системи студентів протягом двох років навчання / О. Чичкан, Г. Шутка, О. Пазичук // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць. – Львів, 2012. – С. 26–30.