Методологічні підходи до дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців здров’я людини до здоров’язберігальної діяльності
Keywords:
методологія наукового дослідження, методологічні підходи, здоров’я, здоров’язберігальна діяльність, майбутні фахівці здоров’я людиниAbstract
На підставі теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури визначено сутність групи понять, що характеризують зміст здоров’язберігальної діяльності фахівця здоров’я людини як об’єкта наукового дослідження. До них віднесено поняття “здоров’я”, “культура здоров’я”, “здоров’язберігальні технології”, “здоров’язберігальна компетентність”. Серед методологічних підходів до дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців здоров’я людини до здоров’язберігальної діяльності автори виділяють як фундаментальну основу професійно-особистісний підхід, як загальнонаукову – системний, акмеологічний та аксіологічний підходи, як теоретико-методологічну стратегію – особистісно орієнтований підхід, як практико орієнтовану тактику – діяльнісний і компетентнісний підходи. У статті акцентується увага на сутності методологічних підходів до дослідження проблеми підготовки майбутніх фахівців здоров’я людини до здоров’язберігальної діяльності. Їх комплексне використання дає змогу розглядати підготовку фахівців як педагогічну систему, що сприяє формуванню в майбутнього фахівця групи професійних якостей, мотивів і цінностей, дає змогу виділити компоненти його готовності до майбутньої діяльності.
References
Бабич В. І. Культура здоров’я як складова частина професійної підготовки майбутніх вчителів освітньої галузі “фізична культура і здоров’я” / В. І. Бабич // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання. – 2004. – № 1. – С. 134–139.
Балл Г. О. Сучасний гуманізм і освіта. Соціально-філософські та психолого педагогічні аспекти /Балл Г. О. – Рівне : Молодість, 2003. – 231 с.
Бєлікова Н. О. Підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров’язбережувальної діяльності: теорія та методика : монографія / Бєлікова Н. О. – К. : ТОВ “Козарі”, 2012. – 584 с.
Виготский Л. С. Педагогическая психология / Виготский Л. С. – М. : [б. и.], 1999. – 536 с.
Гончаренко М. С. Валеологічні аспекти формування здоров’я у сучасному освітянському процесі / М. С. Гончаренко, В. С. Новикова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 12 – С. 39–43.
Деркач А. А. Акмеология: пути достижєния вершин профессионализма // А. А. Деркач, Н. В. Кузьмина. –М. : РАУ, 1993. – 32 с.
Каган М. С. Системный подход и гуманитарное знание / Каган М. С. – Л. : ЛГУ, 1991. – 384 с.
Оржеховська В. М. Здоровязбережувальне навчання і виховання: проблеми, пошук / В. М. Оржеховська //Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого педагогічні науки. – 2011. – № 4. – С. 29–31.
Паринова Л. В. Професионально-личностный подход к подготовке специалиста: (теоретическое обоснование концепции ) / Л. В. Паринова, А. Ю. Ефремов. – Воронеж : ВГТУ, 2006. – 138 с.
Пелех Ю. В. Ціннісно-смисловий концепт професійної підготовки майбутнього педагога : монографія / Ю. В. Пелех ; за ред. М. Б. Євтуха. – Рівне : Тетіс, 2009. – 400 с.
Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентісного підходу в українській освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / О. І. Пометун ; під заг. ред. О. В. Овчарук . – К. : “К.І.С.”, 2004. – С. 66–72.
Поташнюк І. Рейтинг категорії “здоров’я” в системі ціннісних орієнтацій студентів / І. Поташнюк, Ю. Лотюк, О. Кубович, Б. Мицкан, І. Випасняк / Вісник Прикарпатського університету. Серія : фізична культура. – 2011. – Вип. 14. – С. 29–38.