Корекція психофізичного стану старших дошкільників із різною руховою асиметрією як педагогічна проблема

Authors

  • Генадій Єдинак
  • Леся Галаманжук

Keywords:

діти дошкільного віку, рухова асиметрія, фізичне виховання, оптимізація психофізичного стану

Abstract

Розглянуто дані наукової літератури в аспекті залежності морфофункціональних і психофізіологічних показників дітей дошкільного віку від особливостей їх рухової асиметрії, що пов’язана з перевагою виконання рухових завдань правою чи лівою рукою. Виявлено певні розбіжності між право- та ліворукими дошкільниками в деяких указаних показниках. Визначено причини формування такої рухової асиметрії, необхідність її урахування в процесі навчальної діяльності дошкільників, у тому числі фізичної культури, а також незначну кількість відповідних досліджень та необхідність їх проведення, щоб оптимізувати процес фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах, передусім для покращення психофізичного стану дітей.

References

Безруких М. М. Если ваш ребеноклевша : [учеб. пособие] / М. М. Безруких, М. Г. Князева. – Тула :“Арктоус”, 1996. – 78 с.

Безруких М. М. Проблемные дети : [учеб.пособие] / Безруких М. М. – М. : Изд-во “УРАО”, 2000. –163 с.

Брагина Н. Н. Функциональные асимметрии человека : [монография] / Н. Н. Брагина, Т. А. Доброхотова. – М. : Медицина, 1988. – 237 с.

Вишневский В. А. Здоровьесбережение в школе (педагогические стратегии и технологии) / Вишневский В. А. –– М. : Изд-во “Теория и практика физической культуры”, 2002. – 270 с.

Вільчковський Е. С. Фізичне виховання дітей у дошкільному закладі : [навч. посіб.] / Е. С. Вільчковський, О. І. Курок. – К. : ІЗМН, 2001. – 216 с.

Губа В. П. Морфобиомеханические исследования в спорте / Губа В. П. – М. : СпортАкадемПресс, 2000. – 120 с.

Доброхотова Т. А. Левши : [учеб. пособие] / Т. А. Доброхотова, Н. Н. Брагина. – М. : Книга Лтд, 1994. – 232 с.

Дубровинская Н. В. Психофизиология ребенка : психофизиологические основы детской валеологии : учеб. пособие [для студ. высш. учеб. заведений] / Дубровинская Н. В., Фарбер Д. А., Безруких М. М. – М. : Гуманит. изд. центр “ВЛАДОС”, 2000. – 144 с.

Ильин Е. П. Психология индивидуальных различий / Ильин Е. П. – СПб. : Питер, 2004. – 702 с.

Индивидуальная оценка физического развития детей-дошкольников 4–6 лет г. Волгограда : [метод.рек.] / под ред. В. Ю. Давыдова. – Волгоград : ВГИФК, 1990. – 15 с.

Интегральная индивидуальность человека и ее развитие : учеб. пособие / [под ред. Б. А. Вяткина]. –М. : ИПРАН, 1999. – 349 с.

Коваленко Т. Г. Социально-биологические основы физической культуры / Коваленко Т. Г. – Волгоград : Волгоград. гос. ун-т, 2000. – 224 с.

Коротка Г. П. Роль асиметрії головного мозку в регуляції рухових та вегетативних функцій організму : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. біол. наук : спец. 03.00.13 “Фізіологія людини і тварин” /Г. П. Коротка. – К. : КНУ ім. Тараса Шевченка, 2002. – 20 с.

Любомирский Л. Е. Закономерности развития сенсомоторных функций у детей школьного возраста : автореф. дис. на соискание науч. степени д-ра биол. наук : спец. 03.00.13 “Физиология человека и животных” / Л. Е. Любомирский. – М., 1989. – 35 с.

Лях В. И. Координационные способности: диагностика и развитие / Лях В. И. – М. : ТВТ Дивизион,2006. – 290 с.

Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті. – К. : [б. в.], 2001.

Никитюк Б. А. Интеграция знаний в науках о человеке (интегративная анатомическая антропология) /Никитюк Б. А. – М. : СпортАкадемПресс, 2000.– 440 с.

Панасюк Т. В. Антропометрические профили типов конституции по Штефко в первом детстве /Т. В. Панасюк // Сборник тезисов симпозиума “Конституция и здоровье человека”. – Л. : [б. и.], 1991. –С. 50–51.

Панфилова Н. В. Развитие координационных способностей и обучение двигательным действиям детей 4–6 лет в связи с особенностями двигательной асимметрии : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 “Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры” / Н. В. Панфилова. – М. : НИИ физиологии детей и подростков РАО, 1992. – 19 с.

Степаненкова Э. Л. Теория и методика физического воспитания и развития ребенка : [учеб. пособие] /Степаненкова Э. Л. – М. : Изд. центр “Академия”, 2001. – 368 с.

Теорія і методика фізичного виховання. Загальні основи теорії та методики фізичного виховання :[підручник] : в 2-х т. / за ред. Т. Ю. Круцевич. – К. : Олімпійська л-ра, 2008. – Т. 1. – 391 с.

Функційна анатомія : підруч. для студ. навч. закл. з фіз. вих. і спорту 3–4 рівнів акредитації /[Федонюк Я. І., Мицкан Б. М., Попель С. Л. та ін.] ; за ред. Я. І. Федонюка, Б. М. Мицкана. – Т. : Навч. кн. – Богдан, 2007. – 552 с.

Чупріков А. Ліворука дитина: яка вона? / А. Чупріков, І. Марценківська // Дошкільне виховання. –1996. – № 5. – С. 18–19.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичноговиховання : [навч. посіб.] / Шиян Б. М. – Т. : Навч. кн. – Богдан, 2001. – Ч 1. – 272 с.

Щорічна доповідь про стан здоров’я населення України та санітарно-епідемічну ситуацію. 2008 рік. –К. : [б. в.], 2009. – 360 с.

http: // inter–pedagogika. ru / shapka.

Чуприков А. “Левша” в школе / А. Чуприков, В. Айрапетянц [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http: // lefty. com. ua / articles. php

Чуприков А. К вопросу о недопустимости переучивания левшей / Чуриков А. [Электронный ресурс]. –Режим доступа : http: // lefty. com. ua/ articlescont. php:

Стаханова Т. А. Психологические проблемы леворуких детей / Стаханова Т. А. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http: // psi. lib. ru/ detsad/ stahan/ left2 / htm

Published

2016-11-24

Issue

Section

Physical culture, physical education of different age group population

How to Cite

Корекція психофізичного стану старших дошкільників із різною руховою асиметрією як педагогічна проблема. (2016). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4(12), 35-38. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/1134