Становлення системи підготовки вчителів фізичного виховання в Польщі (ХIХ – початок ХХ ст.)

Authors

  • Володимир Пасічник

Keywords:

фізичне виховання, учитель фізичного виховання, система, підготовка

Abstract

У статті подано результати аналізу передумов зародження й розвитку системи підготовки вчителів фізичного виховання для загальноосвітніх шкіл у Краківському та Познанському університетах від кінця ХІХ –
до початоку ХХ ст. Завдання дослідження полягає у виявленні провідних тенденцій у розвитку системи підготовки вчителів фізичного виховання в Краківському та Познанському університетах Польщі в другій половині ХІХ та 30-х рр. ХХ ст. Протягом першої половини ХІХ ст. в Кракові й Познані відбувався процес зростання популярності фізичного виховання в середовищі гімназійної та студентської молоді. У 1817 рр. при Краківському університеті відкрито курси кінної їзди, плавання, фехтування. Особливо активно в період 70– 80-х рр. ХІХ ст. діяло гімнастичне товариство “Cокіл”. Із другої половини ХІХ ст. до 1924 р. вірішальну роль у процесі підготовки вчителів фізичного виховання в Польщі відігравала курсова форма навчання. Після отримання незалежності Польщі в 1918 р. розпочався процес пошуку нових концептуальних підходів у створенні національної системи підготовки вчителів фізичного виховання. Головною в той історичний період
були концепція підготовки вчителів у спеціальному вищому навчальному закладі фізичної культури з одночасним створенням факультетів фізичного виховання при університетах та концепція здійснення
підготовки цих спеціалістів у педагогічних інститутах. Значний вплив на розвиток фізичного виховання в Польщі мав політичний переворот у травні 1926 р. Розпочався процес мілітарізації освіти. Зміст навчальних
програм із фізичного виховання в школах тісно поєднувався з початковою військовою підготовкою. Організація навчального процесу ставила, передусім, завдання підготовки спеціалістів з урахуванням можливості війни в Європі. В університетах підготовка в цій галузі спиралася на класичні, традиційні гуманістичні ідеї й мала більш незалежний характер в організації навчально-виховного процесу студентів, порівняно з ЦІФВ.

References

Gaj E., Dzieje Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu (1919–1994) / Gaj E. // Seria : Monografie. – Nr 312. – Poznań : Wyd. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, 1996. – S. 291.

Mękarski B. Ciechanowskiego w zakresie kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego / B. Mękarski, S. W. Działalność // [w:] Rocznik Naukowy. – T. XVI. – Warszawa ; Kraków : Wyd. PWN, 1979. – S. 480.

Okólnik Ministerstwa WR i OP w sprawie redukcji Państwowych Kursów Wychowania Fizycznego z dnia 9 lipca 1924 r. – Nr 42. – Poz. 492.

Organizacja Studium Wychowania Fizycznego w Uniwersytetach // [w:] Wychowanie Fizyczne. – Z. 7–9. – S. 129.

Rozporządzenie Ministerstwa WRiOP z dn. 1.XI.1920 r. – Nr 8378 IV.

Toporowicz K. Dzieje Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego w latach 1927–1967 / K. Toporowicz // [w:] Rocznik Naukowy. – T. VIII. – Kraków : Wydawnictwo z okazji jubileuszu 40-lecia uczelni, Wyd. Wyższa Szkoła Wychowania Fizycznego w Krakowie, 1969. – S. 171.

Published

2016-11-08

Issue

Section

Historical, philosophical, juristic and organizational problems of physical culture

How to Cite

Становлення системи підготовки вчителів фізичного виховання в Польщі (ХIХ – початок ХХ ст.). (2016). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 1(17), 10-14. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/904