Methodological Basics of Knowledge of Essence and Mechanisms of Motor Skills
Keywords:
responsiveness, activity, conditioned reflex, dynamic stereotype, level of movements control, motor skillsAbstract
The article reveals the problem of search of methodological approaches to formation of motor skills. We have analyzed essential peculiarities of two physiological theories – the theory of conditioned reflexes and the theory of movements build-up. It was defined that theories differ relative to explaining of structure and scheme of motor acts passing, idea on the essence of motor skills and mechanisms of their formation. But it was found out that they both are aimed at explaining the role of central nervous system in formation of motor actions and skills. It was proved that both theories are used as a methodological basis of formation of motor skills on different age stages of ontogenesis.
References
Агаджанян Н. А. Нормальная физиология : учеб. для студ. мед. вузов / Н. А. Агаджанян, В. М. Смирнов. – М. : МИА, 2009. – 520 с.
Бернштейн Н. А. О ловкости и ее развитии / Н. А. Бернштейн. – М. : Фізкультура и спорт, 1991. – 288 с.
Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность / Н. А. Бернштейн ; под ред. акад. О. Г. Газенко. –М. :Наука, 1990.–495 с.
Навчальна програма «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 1–4 класи» / Т. Ю. Круцевич [та ін.]. – К., 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://fizkulturamo.at.ua/load/programmy_po_fizkulture/mladshaja_shkola/1_4_klasi_zagalnoosvitnikh_navchal
Павлов И. П. Двадцатилетний опыт объективного изучения высшей нервной деятельности животных :полное собр. соч. – Т. 3, кн. 1. / И. П. Павлов. – М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1951. – 392 с.