Self-evaluation of Anxiety Condition of Future Physical Culture Teachers in Educational Activity Situations
Keywords:
anxiety, reactive and personal anxiety, studentAbstract
The article examines the condition of reactive and personal anxiety in real situations of educational activity of students of correspondentform of education. During the study we have defined gender differences in levels of reactive and personal anxiety of students of the third course in ordinary situations of educational activity. The results of the study have shown that 16,9 % of the questioned students of the third course of correspondentform of education have low level of personal anxiety, 47,6 % – average, 35,3 % – high; reactive anxiety – 27,5 %, 54,9 %, 17,6 % accordingly. 18,5 % of female students of the third course of correspondent form of education have low level of personal anxiety, 51,7 % – average, 29,8 % – high; reactive one – 22,2 %, 61,1 %, 16,6 % accordingly. Also the study has shown that the most anxious are students who cannot cope with nervous–emotional tension in real conditions of educational activity.
References
Аверин В. А. Психология личности : учеб. пособие / В. А. Аверин. – СПб.: Питер, 1999. – С. 23.
Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии / А. Адлер. – М. : [б. и.], 1995. – С. 34.
Аракелов Г. Г. Психофизиологический метод оценки тревожности / Г. Г. Аркелов, Е. Е. Лысенко //Психол. журн. – 1997. – № 2. – C. 34–38
Астапов В. М. Функциональный подход к изучению сосотояния тревоги / В. М. Астапов ; сост. и общая ред. В. А. Астапова // Тревога и тревожность : хрестоматия. – М. : ПЕР СЭ, 2008. – С. 151–160.
Березин Ф. Б. Психическая и психофизологическая адаптация человека / Ф. Б. Березин. – Л. : Наука, 1988. – С. 31.
Вяткин Б. А. Управление психическим стрессом в спортивных соревнованиях / Б. А. Вяткин. – М. :Физкультура и спорт, 1981. – 112 с.
Калюжна Є. М. Психологічні механізми особистісної тривожності у підлітковому віці : автореф. дис.… канд. психол. наук / Є. М. Калюжна. – К., 2008. – 24 с.
Кричфалушій М. В. Вчитель фізичної культури: формування особистості : монографія / М. В. Кричфалушій. – Луцьк : Волин. обл. друк., 2000. – 346 с.
Левитов Н. Д. Психическое состояние беспокойства, тревоги / Н. Д. Левитов // Вопросы психологии. –№1. – 1969. – С. 131–138.
Пейсахов Н. Н. Психологические и психофизиологические особенности студентов / Н. Н. Пейсахов. –Казань : Изд-во Казанского ун-та, 1972. – 294 с.
Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков:психологическая природа и возрастная динамика /
А. М. Прихожан. – Москва : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2000. –192 с.
Спилбергер Ч. Д. Концептуальные и методические проблемы исследования тревоги / Ч. Д. Спилбергер //
Стресс и тревога в спорте. – М., 1983. – С. 12.
Ханин Ю. Л. Исследование тревоги в спорте / Ю. Л. Ханин // Вопросы психологии. – 1978. – № 6. – С. 94–106.