Теоретичні та практичні проблеми реалізації потенціалу особистості в процесі формування професіоналізму
Keywords:
професіоналізм, кваліфікованість, креативність, компетентність, професійна ідентифікація, суб’єктністьAbstract
У статті розглянуто актуальну проблему формування особистості професіонала в процесі професійної підготовки. Предметом дослідження обрано теоретичні та практичні аспекти професіоналізму як психологічного феномену й засоби та проблеми його формування. На основі наявних теоретичних аспектів реалізовано низку теоретичних й емпіричних завдань, зокрема проаналізовано роль суспільних впливів на процес професійного становлення особистості; окреслено основні наукові позиції та структурні компоненти професіоналізму; створено психологічний портрет фахівця освітянської сфери. Висвітлено питання інформаційної просвіти стосовно психолого-педагогічної проблеми професіоналізму, виділено його основні компоненти та необхідні якості для сучасного конкурентоспроможного фахівця. За результатами емпіричного дослідження виокремлено основні складові компоненти професіоналізму: почуття професійної гордості, професійна самоідентифікація, компетентність і креативність, емоційна та інтелектуальна обдарованість, фізична активність, фахова підготовка, психологічна надійність, рефлексія й рівень домагань, професійне зростання та наставництво, суб’єктність, мотивація професійної діяльності. На підставі вивчення компонентів професіоналізму сформовано психологічний портрет сучасного фахівця освітянської сфери.
References
Карпенко Г. В. Психологія праці та професійного вибору / Карпенко Г. В. – Суми : Унів. кн., 2008. – С. 73, 158.
Маркова А. К. Психологія професіоналізму / Маркова А. К. – М. : Знание, 1996. – С. 32.
Поліщук В. М. Виховання особистості: повсякдення і стереотипи / Поліщук В. М. – К.: НМЦВО, 2004. –С. 143–144.
Рибалка В. В. Психологія праці особистості : навч.-метод. посіб. / Рибалка В. В. – К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2006. – С. 43–44.