Динаміка емоційних процесів у дівчат різних соматотипів на етапах першого року навчання у вищому навчальному закладі

Authors

  • Андрій Вікторович Лукавенко Кримський державний медичний університет імені С. І. Георгієвського
  • Геннадій Олександрович Мороз Кримський державний медичний університет імені С. І. Георгієвського

Keywords:

студенти, перший рік навчання, соматотип, емоційний стан

Abstract

При значній кількості досліджень, спрямованих на вдосконалення процесу фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів, практично поза увагою залишаються питання реалізації диференційованого й індивідуального підходів із використанням критеріїв, що мають біологічну основу. Метою дослідження стало визначення загальних тенденцій та особливостей емоційних процесів, якими відзначаються дівчата різних соматотипів на етапах першого року навчання у вищому навчальному закладі. Для дослідженяя методом випадкової вибірки відібрано 80 студенток із різних факультетів медичного університету (по 20 дівчат 17– 18 років чотирьох соматотипів -астеноїдного, торакального, м’язового, дигестивного). Застосовано психо- діагностичний, медико-біологічний; педагогічний і математико-статистичний методи дослідження. Психо- діагностичне тестування проводили на початку навчального року та на початку першої й другої екзамена- ційних сесій. Оцінювали емоційний стан за показниками самопочуття, активності, настрою, особистісної тривожності. Виявлено, що на початку навчання в університеті емоційні процеси в дівчат різних сома- тотипів відзначаються оптимальними параметрами, за винятком представниць астеноїдного соматотипу, у яких вони дещо гірші, передусім в особистісній тривожності, самопочутті й настрої. На початку кожної екзаменаційної сесії першого року навчання показники емоційних процесів у дівчат різних соматотипів суттєво погіршуються, найбільше – в астеноїдному й торакальному, а дівчата дигестивного соматотипу, крім цього, відзначаються завищеною самооцінкою досліджуваних показників.

Author Biographies

  • Андрій Вікторович Лукавенко, Кримський державний медичний університет імені С. І. Георгієвського
    старший викладач, кафедра лікувальної фізкультури і спортивної медицини, фізіотерапії з курсом фізичного виховання
  • Геннадій Олександрович Мороз, Кримський державний медичний університет імені С. І. Георгієвського
    доктор медичних наук, доцент, завідувач кафедри лікувальної фізкультури і спортивної медицини, фізіотерапії з курсом фізичного виховання

References

Гогунов Е. Н. Психология физического воспитания и спорта / Е. Н. Гогунов, Б. И. Мартьянов. – М.:Академия, 2004. – 288 с.

Дарская С. С. Техника определения типов конституции у детей и подростков / С. С. Дарская // Оценка типов конституции у детей и подростков. – М. : [б. и.], 1975. – С. 45–54.

Дутчак М. В. Спорт для всіх в Україні : теорія та практика : монографія / М. В. Дутчак. – К. : Олімп. л-ра, 2009. – 279 с.

Єдинак Г. А. Соматотипи і розвиток фізичних якостей дітей : монографія / Г. А. Єдинак, М. Зубаль, В. М. Мисів. – Кам’янець-Подільський : ПП Вид-во «Оіюм», 2011. – 280 с.

Казначеев В. П. Адаптация и конституция человека : монография / В. П. Казначеев, С. В. Казначеев. – Новосибирск : Наука, 1986. – 119 с.

Мосейчук Ю. Ю. Корекція емоційно-поведінкових порушень у студентів засобами фізичного виховання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. і сп. : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Ю. Ю. Мосейчук. – Львів, 2009. – 20 с.

Никишин И. В. Индивидуальный подход в физическом воспитании студентов / И. В. Никишин, В. Д. Сонькин // Физическая культура индивида : сб. тр. лаборатории моделирования и комплексного тестирования ВНИИФК. – М., 1994. – С. 21–34.

Психодіагностика : навч. посіб. / І. М. Галян. – К. : Академвидав, 2009. – 464 с.

Файчак Р. І. Корекція екзаменаційного стресу у ліцеїстів засобами фізичної культури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. і сп. : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Р. І. Файчак. – Львів, 2007. – 20 с.

Bouchard C. Genetics of fitness and physical performance / C. Bouchard, R. Malina, L. Peruse. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 1997. – 400 p.

Published

2016-07-04

Issue

Section

Physical culture, physical education of different age group population

How to Cite

Динаміка емоційних процесів у дівчат різних соматотипів на етапах першого року навчання у вищому навчальному закладі. (2016). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 1(21), 185-191. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/554