Наукове обґрунтування експериментальної методики занять для школярів – підлітків із затримкою психічного розвитку
Keywords:
методика занять, затримка психічного розвитку, підлітки, фізичне виховання, професійно- прикладнеAbstract
У дослідженнях останніх років відзначається тенденція зростання кількості дітей із відхиленнями фізичного та психічного здоров’я. Значну частину серед них займають особи із затримками психічного розвитку, яких на фоні загального погіршення дитячого здоров’я стає дедалі більше. Мета дослідження полягає в науково-теоретичному обґрунтуванні змісту варіативної частини шкільної програми з фізичної культури для школярів –підлітків із затримкою психічного розвитку. З урахуванням проаналізованої літератури та отриманих даних визначено, що експериментальна методика підвищення рівня фізичних можливостей і стану фізичного здоров’я школярів підліткового віку із затримкою психічного розвитку має містити такі положення. Слід ураховувати вік, стать, тренованість та вікові темпи приросту рухових якостей школярів із затримкою психічного розвитку; уключати навантаження, спрямовані на покращення фізичної працездатності, та фізичні вправи різнобічного спрямування із залученням до роботи великих м’язових груп. Фізичне виховання школярів підліткового віку із затримкою психічного розвитку має бути спрямоване на певну трудову діяльність, тобто мати професійно-прикладний характер.
References
Вілмор Дж. Х. Фізіологія спорту / Дж Х. Вілмор, Д. Л. Костіл. – К. : Олімп. л-ра, 2003. – С. 263.
Гвоздецька С. Вивчення особливостей рівня фізичної підготовленості у дітей дошкільного віку із затримкою психічного віку / С. Гвоздецька // Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Львів : Вид. дім «Панорама», 2002. – Вип. 6. – Т. 1. – С. 193–195.
Ілляшенко Т. Д. Хто вони – ті, що не встигають? / Т. Д. Ілляшенко // Початкова школа. – 1999. – № 2. – С. 27–30; № 3. – С. 25–29.
Козленко М. О. Програми з фізичної культури спеціальних загальноосвітніх шкіл інтенсивної педагогічної корекції (для дітей із затримкою психічного розвитку та класів вирівнювання для таких самих дітей при масових загальноосвітніх школах). Підготовчий, 1–9 класи / М. О. Козленко. – К. : ІСДО, 1994. – 32 с.
Лазаренко Т. Фізична підготовленість як компонент механізму психологічної адаптації до навчання дітей із затримкою психічного розвитку / Н. Т. Лазаренко // Молода спортивна наука України : зб. наук. ст. в галузі фіз. культури і спорту. – Вип. 4. – Львів, 2000. – C. 317–319.
Лесько О. Характеристика фізичної підготовленості молодших школярів із затримкою психічного розвитку / О. Лесько // Молода спортивна наука України : зб. наук. ст. в галузі фіз. культури і спорту. –Львів : ЛДІФК, 2003. – Вип. 7. – Т. 1. – С. 424–427.
Максимова С. Ю. Методика физического воспитания на основе ритмической гимнастики сюжетно-ролевой направленности для старших дошкольников с задержкой психического развития : автореф. дис. ... канд. пед. наук ; ВГАФК / С. Ю. Максимова. – М., 2002. – 22 с.
Самыличев А. С. О воспитании двигательных способностей учащихся вспомогательной школы на уроках физической культуры / А. С. Самыличев // Дефектология. – 1985. – № 3. – С. 25–31.
Чижик В. В. Особливості фізичного розвитку підлітків із затримкою психічного розвитку / В. В. Чижик., Є. М. Чижик // Матеріали VІ Міжнародного медичного конгресу студентів та молодих учених (Тернопіль, 21–23 трав. 2002 р.). – Тернопіль : Укрмедкнига, 2002.– С. 252.
Шмаргун М. І. До проблеми науково-інноваційної спрямованості підготовки вчителя фізичної культуридля роботи з дітьми, що мають затримки фізичного і психічного розвитку / М. І. Шмаргун., В. М. Шмаргун // Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. «Концепція підготовки спеціалістів фізичної культури в Україні». – Київ ; Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 1996. – С. 183–188.