Фізична культура для дітей у дошкільному закладі
Keywords:
ранкова гімнастика, фізкультурні заняття, рухові ігри, спортивні розваги, ходіння на лижах, катання на ковзанах, їзда на велосипеді, плавання, загартуванняAbstract
Фізична культура є одним із засобів фізичного виховання дітей раннього й дошкільного віку. В умовах дошкільного закладу для дітей перших трьох років життя фізична культура передбачає різні форми рухової активності (рухи під час неспання, рухові ігри та спортивні розваги, рухи під час музичних занять, зарядка, спеціальні заняття гімнастикою з елементами масажу) та систему за гартувальних засобів. У дітей раннього віку рухи є органічною потребою дитини. Тому, чим менший вік, тим важче пригнітити рухову активність, рух сприяє пізнанню довкілля. Чим менше дитина рухається, тим більше вона відстає в нервово-психічному розвитку. Нервово-м’язовий апарат дитини до 3,5 років якісно відрізняється від такого в дорослих та навіть у дітей старшого віку: для дитини раннього віку характерна морфологічна незрілість нервових і м’язових структур. Тому діти раннього віку не можуть витримати тривалих статистичних навантажень (положень, які вимагають тривалого скорочення м’язів, наприклад сидіти або стояти в одній і тій самій позі). До фізичної культури для дітей трьох-семи років входять ранкова гімнастика, фізкультурні заняття, рухові ігри, спортивні розваги. Ранкова гімнастика має велике виховне й оздоровче значення. Систематичне заняття ранковою гімнастикою сприяє розвитку в дітей дошкільного віку правильної постави, тренує та посилює діяльність усіх органів і систем (серцево-судинної, дихальної, нервової та ін.), готує організм дитини до тих навантажень, які їй потрібні протягом дня. Фізкультурні заняття – це форма навчальних занять. У кожній віковій групі дошкільнят розв’язуються відповідні програмні завдання оволодіння навичками основних рухів: ходьба, стрибки в довжину, висоту, кидання в ціль, лазіння. Рухові ігри сприяють розвитку моторики й рухових навичок, позитивно впливають на фізичний і нервово-психічний розвиток, здоров’я дитини. Перебування дітей на прогулянці дає змогу використати такі засоби фізичного виховання, як спортивні розваги: їзда на велосипедах, санчатах, ходьба на лижах, катання на ковзанах, гра в городки. Під час систематичного заняття плаванням у дітей формується правильна постава, удосконалюються основні рухи.
References
Андріанов B. C. Основи фізичного виховання : метод. рек. для студ. ф-ту вчителів поч. кл. / B. C. Андріанов. – Кривий Ріг, 2002.
Безруких М. М. Возрастная физиология развития ребёнка / М. М. Безруких, В. Д. Соньки, Д. А. Фарбер. – М. : «Академия», 2002.
Валецька P. O. Педіатрія : підруч. для студ. пед. вищ. навч. закл. / P. O. Валецька. – Луцьк : Волин. кн., 2007. – 234 с.
Вільчковський С. С. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навч.- метод. посіб. / С. С. Вільчковський, Н. Ф. Денисенко. – Тернопіль : Мандрівець, – 2008.
Гальперин С. И. Физиологические особенности детей / С. И. Гальперин. – М. : Просвещение, – 1965.
Глазырина Л. Д. Физическая культура – дошкольникам: младший возраст : пособие для педагогов дошк. учреждений / Л. Д. Глазырина. – М. : Владос, 2001.
Денисенко Н. Ф. Через рух – до здоров’я дітей / Н. Ф. Денисенко, О. П. Аксьонова. Тернопіль : Мандрівець, 2009.
Юрко Г. П. Физическое воспитание детей раннего и дошкольного возраста / Г. П. Юрко, В. П. Спирнина, Р. Г. Сорочек, З. С. Уварова. М. : Медицина, 1978.