Вектори вибору шляхів удосконалення підготовки майбутнього вчителя фізичної культури до здоров’язберігальної діяльності в початковій школі
Keywords:
навчання, захворювання, здоров’язбереження, підготовка вчителяAbstract
Актуальність дослідження обумовлена зростанням суспільного запиту щодо підвищення оздоровчої функції фізичної культури в школі, яка потерпає від наслідків інтенсифікації навчальних навантажень та об’єктивно потребує вдосконалення підготовки сучасного фахівця, спроможного реалізувати функції організатора й провідника здоров’язберігальних технологій у процес навчання. Завдання роботи полягали в обґрунтуванні шляхів та спрямованості вдосконалення підготовки вчителя фізичної культури до здоров’язберігальної діяльності в початковій школі. У дослідженні використано метод діагностичного анкетування. Результати роботи підтверджують, що більшість респондентів (до 87,2 %) визнають негативний вплив навчальних навантажень на здоров’я учнів. Понад 80 % учителів початкових класів та 54,6 % фахівців із фізичної культури погоджуються з необхідністю проведення оздоровчої роботи з попередження дидактогенних захворювань учнів. Установлено, що частина учителів фізичної культури залишається на застарілих позиціях в організації оздоровчої роботи, оскільки не враховують ергономічний профіль вимог до організму дітей сучасного навчального процесу початкової школи. Усвідомлення вчителями-практиками причинно-наслідкових зв’язків між напруженою учнівською працею й формуванням механізмів патогенезу принципово важливе для розуміння змісту та спрямованості здоров’язберігальної діяльності майбутнього вчителя з попередження дидактогенних захворювань учнів початкової школи.References
Адаптация организма учащихся к учебной и физической нагрузкам / под ред. А. Хрипковой, М. Антроповой. – М. : Педагогика, 1982. – 240 с.
Бабік Н. Основи здоров’я в початковій школі: метод. коментар / Н. Бабік, Н. Коваль // Початкова школа – 2005. – №10. – С. 42–47.
Бальсевич В. К. Очерки по возрастной кинезиологии человека / В. К. Бальсевич. – М. : Сов. спорт, 2009. – 220 с.
Гончаренко М. С. Валеологічні аспекти формування здоров’я у сучасному освітньому процесі / М. С. Гончаренко, В. Є. Новикова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2006. – № 12 – С. 39–43.
Денисенко Н. Г. Модель підготовки майбутніх учителів фізичної культури до оздоровчої роботи з молодшими школярами / Н. Г. Денисенко // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Вип. 81. – Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт : збірник. – Чернігів : ЧДПУ, 2010. – № 81. – С. 33–37.
Дубогай О. Д. Навчання в русі: здоров’язберігаючі педагогічні технології в початковій школі / О. Д. Дубогай. – К. : Вид. дім «Шкільний світ», 2005. – 112 с.
Железняк Ю. Д. Развитие статической выносливости как фактор улучшения адаптабельности детей 6–7 лет к ученому труду / Ю. Д. Железняк, С. В. Бондаренко // Теория и практика физической культуры. – 1990. – №10. – С. 32–34.
Кремень В. Модернізація освіти – важливий чинник соціального, економічного і політичного розвитку України / В. Кремень // Вісник НАН України. – 2001. – № 3. – 47 с.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1–4 класи : Фізична культура. – К. : Вид. дім «Освіта», 2011. – С. 331–337.