Динаміка розвитку координаційних здібностей дітей середнього шкільного віку з вадами зору під впливом спеціально спрямованих вправ і рухливих ігор
Keywords:
аналізатор, вади зору, діти, координаційні здібності, сенсорні системи, функціональний станAbstract
Природна основа розвитку координаційних здібностей – анатомо-фізіологічні задатки, зокрема функціональний стан сенсорних систем. Рівень розвитку досліджуваних видів указаних здібностей у школярів середніх класів із вадами зору визначали за допомогою тестів: біг до пронумерованих набивних м’ячів, «човниковий» біг 3Х10 м, тест Копилова – «Десять вісімок». Достовірність відмінностей показників, що досліджувалися до та після проведення експерименту, визначали за критерієм «знаків». У статті представлено результати впливу спеціальних вправ і рухливих ігор, спрямованих переважно на активізацію окремих показників функціонального стану аналізаторів, на розвиток координаційних здібностей. Під їх впливом достовірно покращився рівень ро-звитку здатності до орієнтації в просторі, диференціювання просторових параметрів і координованості рухів у дітей середнього шкільного віку з вадами зору.
References
Андреев В. В. Комплексная коррекция двигательных способностей школьников 12–17 лет с депривацией зрения на основе дифференцированного подхода : автореф. дис. на соискание учёной ступени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки,
оздоровительной и адаптивной физической культуры» / Андреев Виктор Викторович. – Набережные Челны, 2012. – 24 с.
Бегидова Т. П. Основы адаптивной физической культуры : [учеб. пособие] / Т. П. Бегидова. – М. :
Физкультура и спорт, 2007. – 192 с.
Горская И. Ю. Теоретические и методологические основы совершенствования базовых координационных способностей школьников с различным состоянием здоровья : автореф. дис. на соискание учёной степени д-ра пед. наук : 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки,
оздоровительной и адаптивной физической культуры» / Горская Ирина Юрьевна. – Омск, 2001. – 47 с.
Демирчоглян Г. Г. Специальная физическая культура для слабовидящих школьников / Г. Г. Демирчоглян, А. Г. Демирчоглян. – М. : Сов. спорт, 2000. – 160 с.
Ермаков В. П. Основы тифлопедагогики: развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения / В. П. Ермаков, Г. А. Якунин. – М. : ВЛАДОС, 2000. – 240 с.
Коткова Л. Ю. Коррекционно-развивающая методика совершенствования двигательных качеств и координационных способностей слабовидящих школьников 14–15 лет : дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной
тренировки и оздоровительной физической культуры» / Лариса Юрьевна Коткова. – Омск, 2005. – 259 с.
Кузьменко І. Вплив спеціально спрямованих вправ на функціональний стан зорового та вестибулярного
аналізаторів школярів середніх класів / І. Кузьменко // Молода спортивна наука України. – Львів, 2001. –Т. 2. – С. 110–114.
Курамшин Ю. Ф. Физическая культура / Ю. Ф. Курамшин. – М. : Издат. центр «Академия», 2000. – 480 с.
Програма з фізичної культури для учнів зі зниженим зором: 5–10 класи / уклад. Б. В. Сермеєв, Ю. В. Павлов [та ін.]. – К. : ІСДО, 1995. – 56 с.
Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів / Л. П. Сергієнко. – К. : Олімп. л-ра, 2002. –440 с.
Харченко Л. В. Совершенствование базовых координационных способностей школьников 8–12 лет с нарушением зрения : автореф. дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Харченко Любовь Валерьевна. – Омск, 1999. – 19 с.
Шестерова Л. Є. Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. та спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Л. Є. Шестерова. – Х. : ХДАФК, 2004. – 18 с.