Theoretical Aspects of Correction of Motor Functions of Junior Pupils with Abnormalities of Mental Development in the Process of Physical Education

Authors

  • Аllа Аleshinа Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Oleksandr Bychuк Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Anastasiya Аleshinа Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

children of junior school age, motor function, abnormalities of mental development, correction, block-scheme

Abstract

Purpose: to analyse the existent approaches to correction of motor functions of children with abnormalities of mental development in the process of physical education. It is analyzed the motor functions of children with abnormalities of mental development, defined the factors that influence formation of their motor function. It is studied the peculiarities of development of motor function of children of junior school age with abnormalities of mental development. It is grounded and developed a block-scheme of correction of motor functions of junior pupils with abnormalities of mental development in the process of physical education. It is defined the aim and tasks of correction of motor functions of junior pupils with abnormalities of mental development in process of physical education, orientations and stages of correction, forms of conducting classes, participants of realization of correction program, control and criteria of valuation.

Author Biographies

  • Аllа Аleshinа, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    кандидат наук з фізичного виховання та спорту, професор, завідувач кафедри спортивно-масової та туристичної роботи

  • Oleksandr Bychuк, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, декан інституту фізичної культури та здоров’я

  • Anastasiya Аleshinа, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    асистент кафедри спортивно-масової та туристичної роботи

References

Безруких М. М. Возрастная физиология: физиология развития ребенка / М. М. Безруких, В. Д. Сонькин, Д. А. Фабер. – М. : Академия, 2002. – 416 с.

Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры / под общ. ред. С. П. Евсеева. – М. : Сов. спорт, 2007.

Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання : підруч. для студ. вищ. навч. закл. фіз. вих. і спорту: у 2 т. – Т. 2 : Методика фізичного виховання різних груп населення / Т. Ю. Круцевич. – К., 2012. – 368 с.

Пелых Е. Ю. Формирование мотивации к физкультурно-спортивной деятельности у школьников с нарушениями интеллекта на занятиях адаптивным физическим воспитанием : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пед. наук / Е. Ю. Пелых. – СПб., 2011. – 17 с.

Чудная Р. В. Адаптивное физическое воспитание / Р. В. Чудная. – Киев : Наук. думка, 2000. – С. 288.

Якубович М. А. Коррекция двигательных и речевых нарушений методами физического воспитания : пособие для учителя / М. А. Якубович, О. В. Преснова. – М. : ВЛАДОС, 2006. – 288 с.

Published

2015-12-31

Issue

Section

Therapeutic physical training, sports medicine and physical rehabilitation

How to Cite

Theoretical Aspects of Correction of Motor Functions of Junior Pupils with Abnormalities of Mental Development in the Process of Physical Education. (2015). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4(32), 136-140. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/91