Peculiarities of Interconnection of Coordinating Abilities with Psychological Processes and Characteristics of Junior Pupils with Mental Development Delay

Authors

  • Oleh Tuchak Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Viktor Romaniuk Lesya Ukrainka Eastern European National University
  • Mykhaylo Kots Lesya Ukrainka Eastern European National University

Keywords:

mental development delay, correlation, coordination, pupils of junior school age

Abstract

Mental development delay of children of junior school age is a topical problem nowadays. It requires new approaches in correction of pathological conditions in the process of physical education. It is proved the hypothesis about existence of interconnections of coordinating skills with psychological processes and characteristics. With the help of correlational analysis it was established the more complicated according to its structure coordinating quality the more number of coordinating skill and mental processes and qualities it correlates. The perspective of the study is development of methodology of studying of coordinating exercises by pupils of junior school age with mental development delay at lessons of physical culture. It is foreseen that development of coordinating skills will contribute to positive changes in mental processes and characteristics of junior pupils.

Author Biographies

  • Oleh Tuchak, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    аспірант

  • Viktor Romaniuk, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент кафедри олімпійського та професійного спорту

  • Mykhaylo Kots, Lesya Ukrainka Eastern European National University

    кандидат психологічних наук, доцент

References

Анохин П. К. Узловые вопросы теории функциональной системы / П. К. Анохин. – М. : Наука, 1980. – 196 с.

Баштан С. О. Дослідження фізіологічних особливостей молодших школярів з вадами психічного розвитку : автореф. дис. ... канд. біол. наук : 03.00.13 / С. О. Баштан ; Херсон. держ. ун-т. – Херсон, 2011. – 20 c.

Булич Э. Г. Здоровье человека: биологическая основа жизнедеятельности и двигательная активность в ее стимуляции / Э. Г. Булич, И. В. Муравов. – Киев : Олимп. лит., 2003. – 424 с.

Гвоздецька C. В. Корекційна спрямованість занять фізичного виховання старших дошкільників із затримкою психічного розвитку : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02 / С. В. Гвоздецька ; Харк. держ. акад. фіз. культури. – Х., 2005. – 19 c.

Завацький В. I. Фiзiологiчна характеристика розвитку організму школярів / В. I. Завацький. – Луцьк : Надстир’я, 1994. – 149 с.

Завьялов А. В. Соотношение функций организма (экспериментальный и клинико-физиологический аспекты) / А. В. Завьялов. – М. : Медицина, 1990. – 160 с.

Лесько О. М. Організаційно-методичні основи використання рухливих ігор у фізичному вихованні молодших школярів із затримкою психічного розвитку : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02 / О. М. Лесько ; Львів. держ. ін-т фіз. культури. – Львів, 2004. – 20 c.

Шмаргун В. М. Психолого-педагогічна корекція затримки психічного розвитку дітей молодшого шкільного віку (на основі занять фізичними вправами в умовах загальноосвітньої школи) : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / В. М. Шмаргун ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2000. – 19 c.

Published

2015-12-31

Issue

Section

Therapeutic physical training, sports medicine and physical rehabilitation

How to Cite

Peculiarities of Interconnection of Coordinating Abilities with Psychological Processes and Characteristics of Junior Pupils with Mental Development Delay. (2015). Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society, 4(32), 196-200. https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/104